لزوم تربیت هنرجویان متناسب با نیازهای جامعه و بازار کار

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: تاثیر آموزش‌های شایستگی محور در تربیت فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی هنرجویان، کشورهای جهان را به سمت استفاده از آموزش‌های شایستگی‌محور به‌جای آموزش‌های سنتی سوق داد.

به گزارش روابط عمومي شوراي عالي آموزش و پرورش؛ احمدرضا دوراندیش معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در بازدید از هنرستان هنرهای زیبای دختران تهران اظهار داشت: هنرستان‌های هنرهای زیبا به‌منظور توسعه و تقویت هنرهای ملی و آموزش و تربیت استعداد افراد علاقه‌مند در این حوزه تاسیس شده‌اند.

وی افزود: ارائه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در کشورهای دنیا از طریق نهادهای مختلف صورت می‌گیرد؛ این نهادها شامل نهادهای دولتی، غیردولتی و مراکز آموزشی خصوصی هستند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش كرد: سوالی که همواره در ذهن هنرجویان، خانواده‌ها، برنامه‌ریزان آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای در آموزش‌وپرورش مطرح بوده این است که انتظار از آموزش‌و تربیت فنی‌وحرفه‌ای چیست؟ وي اضافه كرد: آیا هنرجویان بعد از فارغ‌التحصیلی از هنرستان می‌توانند جذب دنیای کار شوند و یا نیاز است پس از ادامه تحصیل در سطوح بالاتر دانشگاهي در رشته‌های مرتبط با رشته خود وارد دنیای کار شوند. پاسخ این سوال را می‌توان در ماهیت رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی جستجو کرد.

دورانديش ابراز داشت: با توجه به طبقه‌بندی که در ارتباط با حرفه‌های مختلف در نظام طبقه‌بندی مشاغل صورت می‌گیرد، حرفه‌های تعریف شده در رشته‌ها از سطوح مختلفی برخوردارند. برای مثال برخی از رشته‌های هنری در سطوح بالاتر مهارتی قرار دارند و لذا فرآیند کسب مهارت‌های مربوط به آنها برای ورود به بازار کار در مقطع آموزش عالی تکمیل می‌شود.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش تصريح كرد: خلأ رشته‌ای با عنوان فرهنگ و هنر در بین رشته‌های شاخه نظری مشهود است و انتظار می‌رود برنامه‌ریزان به این مهم توجه نمایند. از دیگر چالش‌هایی که در حوزه آموزش هنر وجود دارد، محدودیت استفاده از مربیان خبره فاقد مدرک تحصیلی دانشگاهی در حرفه هنری به‌دلیل مقررات در به‌کارگیری مربیان است. باتوجه به کمبودها و محدودیت‌های مربوط به منابع انسانی، نیاز به بازنگری مقررات جذب مربيان در این‌گونه رشته‌ها است.

وي اظهار داشت: تجربه و تخصص هنرآموز، نوع آموزش مهارت‌ها به هنرجوها، محتوای درسی و مهارتی که ارائه می‌شود و ... در آموزش و تربیت هنرجویان تاثیر زیادی دارد. همچنین کتاب درسی و محتوای آن و سرفصل‌هایی که برای هنرجوها ارائه می‌شود در نحوه جذب آنها به بازار کار نيز موثر است.

دوراندیش افزود: در رشته‌های هنری خلاقیت، نوآوری و اثربخشی هنرجویان و تلاش برای کسب معلومات و تجربه لازم برای ورود به بازار کار تاثير فراواني دارد.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در ادامه گفت: باتوجه به تاکید سند تحول بنیادین مبنی بر ارائه آموزش‌های مهارتی به دانش‌آموزان، باید هنرجوها را متناسب با نیازهای بازار كار تربیت کرد تا جامعه بتواند از مزایا، توانمندی و کارآمدی آنها استفاده کند.

لازم به ذكر است در این نشست هنرآموزان گروه نمایش، سینما، نقاشی ... نظرات و ديدگاه هاي خود را درباره چگونگي ترغيب دانش آموزان براي ورود به رشته هاي فنی و حرفه ای، ارائه راهکارهای نوین آموزشی، رفع نارسایی های آموزشی، نحو ورود هنرجويان به بازار کار و ترسيم دورنمای شغلی که باعث ايجاد انگیزه در دانش آموزان براي گرايش به رشته هاي فني و حرفه اي مي شود، بحث و گفت و گو کردند .

در انتهای این نشست، معاون دبيركل شورای عالی آموزش و پرورش و مدير كميسيون برنامه هاي درسي و تربيتي از كارگاه هاي آموزشي هنرستان بازدید کردند.